|
||||||||
|
Op 25 april a.s. verschijnt "The Hammer & The Rose", het nieuwe album van de in het dorpje Perth-Andover in de Canadese provincie New Brunswick geboren Matt Andersen via Sonic Records. Het is de opvolger van "The Big Bottle Of Joy" (2023), "House To House" (2022) en "Halfway Home By Morning" (2019), van deze gelauwerde bluesman, die we kennen omwille van zijn dreunende stem die de blues zingt met kracht en passie. De Canadees heeft de wereld rondgereisd en prestigieuze internationale prijzen gewonnen voor zijn live shows en opnames. Hij wordt erkend als een serieuze aanwezigheid op het podium en in de studio treedt hij meestal op met anderen. Deze keer doet hij het met Afie Jurvanen (akoestische gitaar) en Christine Bougie (lap steel), samen met Aaron Comeau (toetsen), Kyle Cunjak (akoestische bas) en producer/percussionist Joshua Van Tassel zowel de percussie als de drums, een band die Matt heeft samengesteld om de mix van tedere folk en opzwepende soulnummers waarin de Canadese songwriter aandachtig de belangrijkste dingen in het leven bezighoudt te brouwen. Van daaruit werden stemmingen en arrangementen van composities op maat gemaakt om hun respectieve talenten te benadrukken. Opgeklommen van muziekcafe’s naar grote zalen en festivals, levert Andersen met dit nieuwe album zijn elfde de studioalbum af. We hebben met Rootstime, Matt Andersen die zijn muzikale carrière in 2002 begon, al veel zien spelen, meestal altijd solo - alleen hij en een akoestische gitaar - zoals vorig jaar in de maand november in Duffel en met band tijdens het Moulin Blues festival in Ospel, en we waren steeds onder de indruk van de manier waarop zo'n grote man zo fijnzinnig kan zingen en gitaarspelen. Zijn vorige albums, waarop regelmatig vrienden en collega-muzikanten te horen zijn, geven altijd de indruk dat ze van een solo-act zijn. Wanneer Andersen het podium betreedt, brengt hij een leven lang muziek in elke noot die hij speelt. Na een van de shows te hebben gezien die Andersen speelde tijdens de tournee ter promotie van zijn vorige plaat "The Big Bottle of Joy" uit 2023, nam Joshua Van Tassel hem apart om uit te drukken hoezeer hij genoot van de rustigere momenten van de set. Geïnspireerd door de momenten waarop de wildheid was afgenomen en hij, nog duidelijker, het timbre en de textuur van Andersen's stem kon horen, stelde Van Tassel voor om een plaat te maken die die ingetogenheid behield. Andersen begon met dat in gedachten te schrijven, en het was dezelfde relaxte sfeer die het team uitstraalde tijdens de sessies die uiteindelijk zouden plaatsvinden in Wolfville, Nova Scotia. Het nieuwe album bevat dan ook het soort bedachtzame, tedere arrangementen die je zou kunnen associëren met bloemen, waarbij hij zijn gekende heavy blues riffs inruilt voor delicate composities en een warme zoetheid. Het album is dan ook een intiemer gebeuren dan zijn voorganger. Vanaf de eerste noten van openingsnummer "The Hammer & The Rose", de titeltrack die hij samen schreef met Steve Dawson en zingt: "It’s the give and the take, that’s how it goes. When your head is the hammer, and your heart is the rose" biedt deze tekst een elegante metafoor voor de verschillen en het eeuwige geven en nemen tussen het hoofd en het hart: het hoofd wil een pad banen, prioriteit geven aan praktische zaken en door dingen jagen, terwijl het hart het rustiger aan wil doen, dingen wil voelen, zich goed wil voelen. Het album gaat op dezelfde elan verder, zoals in het daaropvolgende en troostende "Hold On to Me", een warme belofte om er te zijn voor een vriend. Uitingen van dankbaarheid komen ook elders op de plaat voor. Het komt naar voren in romantische liedjes, als in de huiselijke gelukzaligheid van het verstilde "Stay Home With You" en "Tonight Belongs to You", een verhaal van Andersen's relatie met zijn jarenlange vriendin. Na het droevige "Countin' Quarters", snijdt "The Cobbler (Good For My Sole)" het album netjes midden door met een funky, overwegend instrumentaal intermezzo en kan Matt daarna opnieuw schitteren in zijn ruimere en meer ingetogen songs die zijn stem in staat stellen om het middelpunt te vormen. Beginnende met het reeds vernoemde "Tonight Belongs to You", gevolgd door de sudderende ode "You're Here to Stay", zijn versie van de klassieker "Magnolia" dat recht aandoet aan J.J. Cale's eerbetoon aan een transformerende liefde tot "Always Be Your Son", het ontroerende slotnummer dat hij voor zijn ouder wordende vader schreef. "No matter where we go now or what changes come, you will always be my father, and I’ll always be your son". Het zijn dit soort gevoelens die de bloeiende kern van de plaat vormen. Op "The Hammer & The Rose" zingt Matt Andersen uit zijn hart, met veel dankbaarheid, voor de man die Andersen in al deze jaren is geworden. Hoe het ook zij, met verve komt Matt Andersen nu ook erg sterk voor de dag met "The Hammer & The Rose", waarbij deze getalenteerde muzikant gewoon wil uitdrukken wat er in zijn hart en geest omgaat. Hou je van schitterende rustgevende rootsmuziek, dan is dit album beslist geen miskoop.
|